مشاوران پدیدار

مشاوران پدیدار در راستای بهبود کیفیت زندگی جهت بالا بردن کیفیت سلامت روان خانواده ها و آموزش به آنها در نحوه برقراری ارتباط ، خود شناسی ، تربیت و فزندو بساری از موارد دیگر سعی به ارائه خدمات دارد .

نویسندگان

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است


بعد از طلاق با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟


برخی زوج ها بعد از ازدواج نمی توانند به صورت بالغانه رفتار کرده و امکان دارد در کشمکش های زندگی راه حل جدایی را انتخاب کنند. از آنجایی که جدایی می تواند راه حل ساده ای به نظر برسد ولی همواره روانشناسان خانواده طلاق را به عنوان آخرین راه معرفی می کنند. دلیل ای اتفاق اثرات بسیار مخرب آن بر روی افراد و اطرافیان فرزندان طلاق است.


والیدن قبل از بچه دار شدن باید بسیاری از رفتار های خود را بهتر کنند و یکدیگر را بیشتر بشناسند تا هم بتوانند زندگی بهتر داشته باشند و هم بتوانند فرزندان را به شیوه مناسبی تربیت کنند . بعد از تولد فرزند اگر باز هم مشاجره ها ادامه داشت و سبک زندگی  2 نفر هیچ تغییری مشاهده نشد طلاق در سنین کودکی فرزند و زمانی که هنوز درک درستی از دنیای پیرامون ندارد 0 تا 3 سالگی می تواند راهکار باشد. البته هر چند می دانیم که بعد از طلاق والدین فرزند باید با یکی از آنها زندگی کند و از نعمت داشتن پدر یا مادر محروم می شود . نبودن یکی از اعضای اصلی خانواده می تواند تاثیر بسیار مخربی بر شخصیت او ، خصوصیات کودکان طلاق  و نحوه تربیت کودک داشته باشد. گاها نبود پدر ممکن است ایجاد عقده های مالی و حمایتی در کودک و نبود مادر سبب ایجاد عقده های عاطفی در او شود .


مشکلات فرزندان طلاق


بعد از طلاق گرفتن روش مدارا با کودکان طلاق بسیار متفاوت است و باسد به گونه ای رفتار کرد که نبودن یکی از والدین برای او به صورت یک مسئله مهم تکرار نشود.


بچه های طلاق در بزرگسالی


نوجوانانی که پدر ندارند نیاز مند حمایت بیشتر هستن هر چند ممکن است به دلیل عقده های دوران کودکی کاملا این موضوع را نفی کنند . نداشتن مادر در نوجوانان سبب کمبود حمایت های عاطفی می شود .

در بسیاری از موارد مشورت با یک مشاور متخصص و روانشناس کودکان طلاق  میتواند راهکار های مناسبی را به خانواده ها و اطرافیان کودکان طلاق بدهد. ای مشاوره می تواند به صورت مشاوره غیر حضوری از طریق مشاوره تلفنی با یک روان شناس متخصص کودک مطرح شده و در صورت حاد  بودن موضوع این مطلب به صورت حضوری در میان گذاشته شود .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ مهر ۹۶ ، ۱۶:۱۵
  • ۱۶۶ نمایش
  • مشاوران پدیدار

اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی در کودکان چیست؟


اختلال‌ بیش‌ فعالی‌ که‌ در اغلب‌ موارد با نقص‌ توجه‌ همراه‌ است، معمولاً در دوران‌ کودکی‌ بروز می‌ کند.

مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین فعالیت بیش از حد و عدم توانایی تمرکز در کودکان است . اما ایا اگر فرزندمان این علائم را داشت نشان دهنده این اشت که اختلال بیش فعالی دارد؟


کودک بیش فعال


کودکان‌ بیش ‌فعال‌ بسیار پرتحرک اند و نمی ‌توانند یک جا آرام‌ بنشینند. آنها اضافه‌ بر ناآرامی‌ بسیار زیاد، نوعی‌ اضطرار و اجبار برای‌ خرابکاری‌ نیز دارند.هر چند این کار ها را بدون قصد انجام می دهند .

 آنان‌ اشیا را می‌ شکنند یا پرتاب‌ می‌ کنند. به دیگران ممکن است توهین کنند و همچنین‌ کنجکاوی‌ بسیار از خود نشان‌ می‌ دهند. کارهای‌ خطرناک‌ را دوست‌ دارند و ابداً احساس‌ خطر نمی ‌کنند. بنابراین‌ رفتارهایی‌ بی ‌مهابا از آنها سرمی ‌زند. برخی‌ از بزرگسالان‌ آنها را افرادی‌ بی ‌باک‌ و شجاع‌ تصور می ‌کنند؛ در حالی‌ که‌ این‌ رفتارهای‌ بی‌ مهابا نشانگر این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ احساس‌ خطر واقعی - که‌ یک‌ احساس‌ طبیعی‌ است‌ و بایستی‌ در کودکان‌ وجود داشته‌ باشد - در این‌ بچه‌ ها وجود ندارد و یا به آن توجهی نمی کنند . بازی‌ های‌ خطرناک‌ را دوست دارند و علاقه‌ به‌ وسایلی‌ چون‌ کارد و چاقو و وسایل خطرناک نشانه‌ های‌ دیگری‌ از گرایش‌ها و رفتارهای‌ غیرطبیعی‌ این‌ بچه‌ هاست.


تشخیص اختلال بیشفعالی


تشخیص‌ اختلال‌ بیش فعالی در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشکل‌ است زیرا امکان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز کودکان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. با این ‌حال، متخصصان‌ می‌ توانند این‌ اختلال‌ را تشخیص‌ دهند و پیش‌ بینی‌های‌ لازم‌ را به‌ عمل‌ آورند . چنانچه‌ این‌ بچه‌ها در سنین‌ کودکی‌ معالجه‌ نشوند، در دوره‌ نوجوانی‌ احتمال‌ این ‌که‌ رفتارهای‌ ضداجتماعی‌ داشته‌ باشند و یا دست به کار های خطرناک خواهند زد  و نیز حالات‌ افسردگی‌  در آنها به‌ وجود می آید .


مشاوره


 بنابراین‌ به‌ والدین‌ توصیه‌ می ‌شود که‌ حتماً در دوران‌ کودکی‌ برای‌ معالجه‌ این‌ کودکان‌ اقدام‌ کنند. میتوانند با مشاوران کودک و نوجوان و متخصصصان روانشناس کودک و نوجوان مشاوره بگیرند. میتوان این مشاوره در ابتدا به صورت غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی باشد و در صورت حاد بودن موضوع مشاوره به صورت حضوری با مشاور متخصص روان شناس صورت گیرد .

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۸ مهر ۹۶ ، ۱۰:۲۵
  • ۱۳۲ نمایش
  • مشاوران پدیدار


درمان کودک خجالتی

 

خجالت کشیدن کودک یک نوع رفتار کودک است . این رفتار برخلاف تصور بسیاری یک عیب یا نقص نیست . خجالتی بودن کودک به راحتی با تشویق و تربیت والدین قابل برطرف شدن است . در برخی از فرهنگ ها کمرویی و خجالتی بودن کودک ستایش نیز میشود و والدین به صورت ناخودآگاه یا خودآگاه  فرزند خود را خجالتی تربیت می کنند . بسیاری از این والدین سر و صدا کردن و شیطنت کودک را ناپسند و بی ادبی می پندارند و به جای داشتن کودک مودب او را خجالتی تربیت می کنند.

خجالت چیست ؟

 از نظر علمی احساس خجالت، یک واکنش طبیعی نسبت به افراد یا محیط‌های جدید است که در حقیقت ترکیبی از حس ترس و کنجکاوی را در خود دارد. به طور مثال شیرخواران و نوزادان یه صورت غریزی با دیدن غریبه‌ها روی‌شان را برمی‌گردانند یا گریه می کنند . این واکنش علاوه بر اینکه سبب گرفتن توجه از والدین می شود در راستای بقای کودک و در امان ماندن از خطر نیز بسیار حیاتی است.

 

نشانه های کودک خجالتی

 

رفتارهایی مانند زیر را اغلب مشاهده می کنیم:

 

خجالتی بودن کودکان بین1 تا 3 ساله  به این صورت است که به زمین نگاه می‌کنند و به پدر یا مادرشان می‌چسبند و حتی ممکن است در این شرایط به مکیدن انگشت شست بپردازند که این خود نشانه ای ازخجالتی بودن کودک است .برای درمان خجالتی بودن کودک 2 ساله میتوان او را به ارتباط با دیگران و جدا شدن از والدین و داشتن استقلال تشویق کرد.

 اما بیشتر بچه‌ها قبل از 3 سالگی به راحتی با همه ارتباط برقرار می‌کنند و به‌نظر بسیار اجتماعی می‌آیند و کودکان منزوی نیستند اما بعد از این سن، ترس بیشتر کودکان از غریبه‌ها شروع می‌شود و آن‌هاحس خجالت و شرمندگی را یاد می‌گیرند.

 

 برای درمان کودکان میتوان از مشاوران روانشناسیکودک و نوجوان از طریق مشاوره تلفنی و حضوری استفاده کرد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۶ مهر ۹۶ ، ۱۴:۳۳
  • ۱۵۱ نمایش
  • مشاوران پدیدار

تنبیه درست کودکان با چهار روش علمی :

قبل از اینکه بخواهیم در مورد راه‌های تنبیه کودکان صحبت کنیم بهتر است به این نکته مهم اشاره کنم که هدف از تنبیه کودک چیست؟
والدین باید این سوال را از خود بپرسند و به این فکر کنند که آیا اصلاح رفتار نادرست کودک هدف آنهاست یا تنبیه صرفا وسیله‌ای است که برای فرو نشاندن خشم از آن استفاده می‌کنند.
گاهی ما کودک را به خاطر اینکه کار اشتباهی کرده تنبیه می‌کنیم به عنوان مثال دوستش را کتک زده، وسیله‌ای را شکسته و کارهایی مشابه آن. اما گاهی نه به خاطر کار بدی که انجام داده بلکه چون حرف ما را گوش نمی‌دهد، عصبانی می‌شویم و سر کودک داد می‌زنیم یا او را تنبیه می‌کنیم و بدیهی است که این کار درست نیست. هدف از تنبیه باید آگاه کردن کودک از کار زشتی که انجام داده و اصلاح رفتار او باشد، نه چیز دیگری.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آیا کودک ما درکی از تنبیه دارد؟ کودکان گاهی هیچ درکی از تنبیه ندارند و نمی‌دانند چرا والدین این رفتار را با آنها کرده‌اند. تنبیه زمانی می‌تواند به نتیجه مثبتی در تربیت کودک منجر شود که با روش درست اعمال شود چون در غیر این صورت می‌تواند باعث آسیب روانی در کودک باشد. بنابراین در ابتدا باید از خود بپرسید که آیا شما حد و مرزها را برای کودک مشخص کرده‌اید و او می‌داند که چه کاری درست و انجام چه رفتاری اشتباه است؟
حالا که به این پرسش‌ها پاسخ دادیم، نیاز به چند روش درست تنبیهی برای اصلاح رفتار کودک داریم که در اینجا به 4 مورد از آنها اشاره می‌کنیم؛
🔻1. از کلام استفاده کنید ، روبه‌روی کودک بنشینید و مستقیم در چشم‌های او نگاه کنید. داد نزنید، بلکه با صدایی جدی و محکم به او بگویید کاری را که انجام داده است، دوست نداشتید. حتما به کار زشت کودک اشاره کنید نه اینکه خود او را مورد سرزنش و توهین قرار دهید.


🔻2. بسیار مهم است که در تنبیه کودکان به کودک ابراز علاقه هم بکنید تا کودک بداند این رفتارنادرست باعث نشده که محبت شما به او کم شود. به عنوان مثال با حالت جدی و ناراحت به کودک خود بگویید: «با اینکه خیلی دوستت دارم ولی این کارت رو دوست ندارم، تو خیلی بچه خوبی هستی ولی این کاری که کردی اصلا خوب نیست.» وقتی در حالت تنبیه این جملات را به کار می‌بریم به کودک می‌گوییم که ما مشکلی با او نداریم و همیشه در هر شرایطی دوستش داریم ولی به خاطر کار اشتباهش ناراحتیم و بهتر است کودک بداند به خاطر چه موضوعی تنیبه شده.


🔻3. سعی کنید اینقدر رابطه عاطفی عمیق با کودک داشته باشید که لحن سرد و رسمی شما برای کودک‌تان از هر تنبیهی بدتر باشد. والدینی که با کودکان‌شان بسیار رابطه صمیمی دارند وقتی می‌خواهند کودک را متوجه رفتار اشتباه‌شان کنند لحن کلام‌شان را سرد و رسمی می‌کنند. مثلا اگر شما همیشه کودک‌تان را با عناوینی مثل پسرم، علی جان، علی آقا و... خطاب کنید وقتی خیلی رسمی می‌گویید علی، کودک متوجه می‌شود که مادر از دست او ناراحت است که از پیشوند یا پسوند استفاده نکرده.


🔻4. از سکوت تربیتی استفاده کنید. سکوت تربیتی باید متناسب سن کودک انتخاب شود و بیشتر از حد و زمان تحمل او نباشد. معمولا برای این کار یک جای مشخص را در نظر می‌گیرند که کودک را برای دقایقی در آنجا قرار می‌دهند و بعد از توضیح دلیل اینکه چرا آنجاست، او را مدت معینی در این مکان نگه می‌دارند. تعیین زمان را به ازای سن کودک در نظر می‌گیریم، یک کودک 4ساله 4دقیقه باید در محل مشخص شده بماند، مثلا روی صندلی بنشیند و اگر آن مکان را قبل از تمام شدن زمان در نظر گرفته شده ترک کرد، دوباره او را به سرجایش برگردانید. گاهی این عدد را با اضافه کردن عدد یک به سن کودک نیز می‌توان انتخاب کرد. مثلا برای کودک 5ساله، 5+1 یعنی 6دقیقه؛ ولی این زمان را بیشتر از این طولانی نکنید

والدین می توانند از مشاوران متخصص روانشناس کودک برای بهینه کردن روش های تربیتی کودک از طریق مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی استفاده کنند .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۴ مهر ۹۶ ، ۱۰:۲۰
  • ۱۷۳ نمایش
  • مشاوران پدیدار

تشخیص بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

علل بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

خصوصیات کودکان بیش فعال چیست ؟

 

بیش فعالی از چه سنی شروع میشود

 

ایا درمانی برای بیش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانیهای والدین کودکان بیش فعال

 

:تنها گذاشتن این کودکان در خانه یکی ازنگرانیهااست با وجود خطراتی که انها را تهدید میکند بخصوص سرک کشیدن انها در محیط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناکی که کم و بیش در مورد انها در اخبار حوادث و سایر شبکه های  اجتماعی دیده و شنیده ایم .

نگرانی بعدی والدین حضور در مهمانیهاست که با وجود شیطنت کودکان و مشکلاتی که برای صاحب خانه و سایر مهمانها ایجاد میکنند شب مهمانی را برای والدین بسیار سخت میکنند از انجایی که کودکان بیش فعال سعی در جلب توجه هم دارند انرژی زیادی را از والدین میگیرند . کودک بیش فعال با دست و پای خود زیاد بازی میکند و به اصطلاح در جای خود میلولد ، همین مسئله در محیطهای اموزشی نیز هست و معمولا کودک بیش فعال کلاس را ترک میکند و دائم بی قراری میکند.

نکته قابل توجه مغز پر تنش و فعال کودکان بیش فعال است. در مغز این کودکان انتقال دهنده های عصبی با هورمونهای سروتونین ، دوپامین ، نور اپی نفرین زیاد سروکار دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بیش فعالند و این یک مسئله ثابت شده است پس والدین پسران بیش فعال نباید فعالیت زیاد فرزند خود را به منزله ناتوانی خود در درک فرزندشان یا بی توجهی و بی احترامی فرزندانشان نسبت به خود تعبیر کنند.

 

درمان کود ک بیش فعال

 

 

بدلیل پیچیدگی روحیات کودکان در مان قطعی و ثابتی وجود ندارد اما والدین ویتوانند با رعایت برخی مسائل از وخیمتر شدن اوضاع جلوگیری کنند ، برای مثال هنگام صحبت کردن با کودک ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید ، خود را در جای او قرار دهید  ، به کودک آموزش دهید که حواس خود را بر روی شخص گوینده متمرکز کند ، درصورت درست انجام دادن وظایفی که به او محول شده او را مورد تشویق قرار دهید .شما میتوانید این کار را بصورت بازی انجام دهید با اصلاحاتی مانند "نگاهتو ازش برندار"یا "رادارتو روش ثابت کن"

نکته مهم بعدی رعایت رژیم غذایی میباشد ، استفاده از مواد غذایی کافئین دار برای کودکان بیش فعال انرژی آنها را چندین برابر میکند و این مسئله کنترل آنها را برای والدین و اطرافیان کودک بسیارسختتر میکند . تحقیقات بعمل آمده نشان میدهد استفاده از سبزیجات ذر رژ یم غذایی تاثیر مثبتی در رفتار کودکان بیش فعال دارد.

والدین کودکان بیش فعال همیشه نیاز به راهنمایی و آموزش دارند و باید از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرند و یا به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنند و یا حتی در مواقع ضروری با مشاوره تلفنی تخصصی کودکان تماس بگیرند

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۳ مهر ۹۶ ، ۱۰:۳۰
  • ۲۱۴ نمایش
  • مشاوران پدیدار

مدارس مهمترین مراکز آموزشی کودکان در جهان هستند

هرساله بسیاری از کودکان و نوجوانان در مدارس کودکان سراسر دنیا در حال آموزش و تحصیل هستند .  مدارس باید علاوه بر تحصیل کودکان و نوجوانان محیط هایی سرشار از آموزش های مناسب باشد . آموزش روش های مناسب زندگی ، آموزش نحوه برخورد با مسائل ، آموزش نحوه ایجاد ارتباط با دیگران ، آموزش چگونگی حل کردن مشکلات و ... از جمله مواردی هستند که کودکان و نوجوانان باید درمدارس یاد بگیرند.

در حال حاضر علاوه بر مدارس مهد های کودک نیز نقش بسیار تعیین کننده ای در آموزش و نحوه تربیت کودکان  دارند چرا که هر چه سن فرزند شما پایین تر باشد توانایی تاثیر پذیری و انعطاف پذیری در آنها بیشتر است. مهد های کودک باید آموزش های مناسب به کودکان بدهند . این آموزش ها باید علاوه بر تخصصی بودن و سازگاری با فرهنگ ایرانی ، باید متناسب با سن کودکان نیز باشد.

باید در مهد کودک ها مهارت ها را به کودکان یاد دهند. ولی نقش اصلی در تربیت فرزندان را خود والدین ایفا می کنند . هرچند در حال حاضر به دلیل مشغله های کاری والدین وقت کمتری را با کودکان خود سپری می کنند ولی تاثیر آنها بر رفتار فرزندشان بسیار بسیار بیشتر از مهد ها و مدارس است . کودکان والدینشان را نگاه می کنند و از آنها تقلید می کنند .

والدین باید در ابتدای امر خودشان یاد بگیرند که چگونه زندگی و رفتار کنند تا بتوانند الگو های مناسبی برای فرزندان خود باشند .

یکی از مواردی که به وفور مشاهده می شود ترک تحصیلی نوجوانان است . از جمله دلایل ترک تحصیلی دانش آموزان  مشکلات خانوادگی و مشکلات کاری نوجوانان نمی توانند ادامه تحصیل بدهند هر چند بسیار باهوش باشند.

ترس از مدرسه نیز می تواند یکی از عوامل ترک تحصیلی باشد هرچند این دلیل می تواند  ب راحتی با مراجعه به روانشناسان متخصص بهبود و درمان شود . خانواده ها نقش اساسی در تشویق یا دلسرد کردن فرزندشان در رفتن به مدرسه دارند.

برای داستن بیشتر در مورد این مسائل می توانید از طریق مشاوره تلفنی با مشاوران متخصص کودک و نوجوان در ارتباط باشد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۰ مهر ۹۶ ، ۱۱:۱۲
  • ۳۴۶ نمایش
  • مشاوران پدیدار


تشخیص ، دلایل و درمان بیش فعالی در کودکان


کودکان بیش فعالی همه از شرایط یکسانی برخوردار نیستند چه از نظر شدت و ضعف بیماری و چه از لحاض محیط که در آن زندگی میکنند


بعضی کودکان متاسفانه به خاطر نبود امکانات و والدین آگاه هرگز کسی به مشکل آنها پی نبرده و این اختلا منجر به مشکلات زیادی برا آنها در طول مسیر رشد نوجوانی و جوانی میگردد و حتی در زمان بزرگسالی هم آن را همراه خواهند داشت


دلایل بیش فعالی در کودکان


دلایل بیش فعالی در اکثر موارد ژنتیکی بوده و البته موارد مربوط به تغزیه و مشکلات ساختاری نیز میتواند منجر به بیشفعالی گردد


درمان کودکان بیش فعال


درمان بیش فعالی باید از همان سنین کودکی آغاز شود و این مستلزم این است که تشخیص بیش فعالی در کودکان به موقه توسط والدین و یا روانشناس متخصص کودک انجام شود تا دوره درمان کودک آغاز شود ، درمان از روش های متفاوتی همچون رفتار درمانی ، بازی درمانی ، دارو درمانی و ... اتفاق می افتد که صد البته همت والدین را می طلبد .


روانشناس کودکان بیش فعال


در مسیر درمان کودکان بیش فعال علاوه بر صبر و حوصله پدر و مادر باید یک روانشناس متخصص کودک همراه والدین باشد تا هم بتواند مسیر درمان را مشخص کند و هم با دادن آگهی به والدین از برخورد های غلط با کودک جلوگیری کند

از دیگر وظایف روانشناس کودک تعامل مستقیم با خود کودک بوده تا بتواند روند تغیرات را دنبال کرده و شرایط کودک را به درستی ارزیابی کند



میتوان برای روند درمان به مرکز مشاوره مراجعه کنید و یا از طریق مشاوره تلفنی حضور یک مشاور متخصص کودک و نوجوان را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید مسیر درستی طی کنید . 


در این میان کودکان خودشان بیشترین سختی را تحمل میکنند و باید پدر و مادر آنها را درک کرد و در تمام شرایط در کنار آنها بمانند و نباید تحت تاثیر پرخاشگری های بعضی کودکان کنترل رفتار خود از دست دهند و با کودک برخورد غلط و از روی خشم انجام دهند .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۷ مهر ۹۶ ، ۲۲:۲۲
  • ۲۸۵ نمایش
  • مشاوران پدیدار